کامپوزیت سرامیکی پایه آهنی

کامپوزیت های سرامیکی پایه آهنی MMC



 

ما داستان همیشه تکراری سایش را تغییر می دهیم

  

 

  کامپوزیت های سرامیک - آلیاژهای پایه آهنی   

(MMC)  Metal Matrix Composite

 

کامپوزیتهای پایه فلزی بخش مهمی از مواد مهندسی هستند که در حال جایگزین شدن با مواد متعارف قبلی می باشند. این کامپوزیت ها از دو یا چند ماده تشکیل شده اند و شامل رشته ها یا ذرات بخش شده در زمینه فلزی هستند.

کامپوزیت های ریختگی در صنعت جدید نیستند ولی بیشتر آلیاژهای آلومینیوم به عنوان زمینه فلزی مورد استفاده شده اند و کاربرد آنها در هوا فضا بوده است و اخیرا در ساخت قطعات خودرو و صنایع دیگر نیز کاربرد یافته اند. برخی آلیاژها مانند چدنهای گرافیتی ساختاری کامپوزیتی دارند که در حین انجماد تشکیل می گردد و خواص متفاوت از دیگر آلیاژهای اهنی مانند روانکاری، میرایی لرزش و صدا را ایجاد می کند.

سرامیک هایی مانند آلومینا، زیر کنیا و کاربید سیلیسیم سختی بسیار بالایی(2400-1400 ویکرز) در مقایسه با سخت ترین آلیاژهای ریخته گری (چدن پر کرم با سختی 700 ویکرز) دارند ولی در مقابل ترد و شکننده هستند.

فلزات و آلیاژهای آنها چقرمگی و مقاوم به ضربه بالایی دارند. ترکیب این خواص در تضاد با هم – سختی و چقرمگی بالا – با استفاده از کامپوزیت پایه فلزی امکان پذیر می باشد.

کامپوزیتهای پایه آهنی در سالهای اخیر برای استفاده در قطعات مقاوم به سایش گسترش یافته اند و به سرعت در حال جایگزینی با آلیاژ های فولاد و چدن در کاربردهای سایشی می باشند. استفاده از این مواد مزایایی به شرح زیر دارد:

 

 

 

 

 

-     مقاومت به سایش بسیار بالا

-     مقاومت به ضربه ( بسته به آلیاژ پایه)

-     عمر سایشی بالاترقطعات  5/1 تا 3 برابر

-   کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات و توقف تجهیزات

-     کاهش هزینه تولید

 

این مزایا باعث جذابیت زیاد این مواد در صنایع معدنی شده و هم اکنون شرکتهای مختلفی در سراسر جهان در حال تحقیق و توسعه و گسترش آنها می باشند. اولین بار این محصولات به صورت تجاری در شرکت  مگاتو (Magotteaux) تولید شدند. با توجه به تجاری و صنعتی بودن کاربردهای کامپوزیت های آهنی اطلاعات علمی زیادی در زمینه تولید آنها در دسترس نمی باشد.

خوشبختانه این شرکت با تکیه بر کارشناسان مجرب و دانش موجود در زمینه ریخته گری برای اولین بار موفق به تولید کامپوزیتهای سرامیک – فولاد و سرامیک-چدن شده است و دانش فنی تولید آنها را بومی سازی نموده است.

 

این کامپوزیتها با نام تجاری  EMC تولید و عرضه می گردند. شرکت پارس سایش خاورمیانه از شرکت های وابسته به شرکت اضفهان مالیبل به صورت تخصصی در زمینه تحقیق و توسعه وتولید محصولات مقام به سایش کامپوزیتی فعال می باشد برخی از قطعاتی که توسط این مواد قابل ساخت می باشند به شرح زیر می باشند:

 

 

 

 

 

-     چکش های سنگ شکنهای چکشی، کوبیت و Hs

-     ناخن های تجهیزات معدنی و راهسازی

-     زره های تحت سایش شدید

 

 

 

 

کاربیدهای فلزی در زمینه چدن پرکرم پس از سایش

 

 

 

چکش سنگ شکن اولیه صنعت سیمان

جنس: فولاد مقاوم به سایش و ضربه EMC50 

سختی 50 راکول سی + کامپوزیت سرامیکیMMC

جایگزین فولاد منگنزی (هادفیلد)

 

 

 

ناخن ریکلیمر معدن سنگ آهن

جنس: فولاد مقاوم به سایش و ضربه EMC50 

سختی 50 راکول سی + کامپوزیت سرامیکیMMC 

جایگزین ورق مقاوم به سایش Hardox 500

 

 

 

چکش آسیاب کلینکر شکن صنعت سیمان

جنس: فولاد مقاوم به سایش و ضربه EMC50 

سختی 50 راکول سی + کامپوزیت سرامیکیMMC

جایگزین فولاد منگنزی (هادفیلد)

 

EMC

Durable+

Casting Your Dreams